جویده شدن کابل سه فاز افشان توسط موش موجب آتش سوزی عظیمی در موزه لوور شد

کابلی که برای انتقال و توزیع برق استفاده می شود کابل سه فاز افشان نامیده می شود. برای انتقال ولتاژ بالا در مکان هایی که استفاده از خطوط هوایی غیرعملی است استفاده می شود.

کابل برق از سه جزء اصلی یعنی هادی، دی الکتریک و غلاف ساخته شده است. مسیر هدایت جریان در کابل توسط هادی ارائه می شود.

عایق یا دی الکتریک در برابر ولتاژ سرویس مقاومت می کند و هادی برق را با اشیاء دیگر جدا می کند. غلاف اجازه ورود رطوبت را نمی دهد و از کابل ها در برابر همه تأثیرات خارجی مانند حملات شیمیایی یا الکتروشیمیایی و آتش محافظت می کند.

انواع مختلفی از کابل ها در همه جا برای کاربردهای مختلف استفاده می شود. همه کابل ها کاربرد یکسانی ندارند. عملکرد کابل به نوع کابل بستگی دارد.

کابل های برق از سیم های آلومینیومی یا مسی ساخته شده اند که توسط یک پوشش عایق محافظت می شود که می تواند از پلیمرهای مصنوعی ساخته شود.

کابل ها بسته به هدفشان به 5 نوع طبقه بندی می شوند:

کابل های برق ریبون: این شامل چندین سیم عایق شده است که به موازات یکدیگر حرکت می کنند و برای انتقال چندین داده به طور همزمان استفاده می شود. به عنوان مثال، برای اتصال CPU به مادربرد استفاده می شود و به طور کلی برای اتصال دستگاه های شبکه استفاده می شود.

کابل

کابل های محافظ: این شامل 1 یا 2 سیم عایق است که برای انتقال بهتر سیگنال و حذف بی نظمی در فرکانس برق و تداخل خارجی در رادیو، توسط یک محافظ بافته بافته یا فویل مایلار آلومینیومی پوشانده شده است. این کابل ها جریان الکتریکی ولتاژ بالا را منتقل می کنند و توسط یک محافظ محافظت می شوند.

کابل های جفت پیچ خورده: دارای دو یا چند سیم مسی عایق شده است که با یکدیگر تابیده شده و دارای کد رنگی هستند. این نوع سیم ها معمولا در کابل های تلفن استفاده می شوند و مقاومت در برابر تداخل خارجی را می توان با تعداد سیم ها اندازه گیری کرد.

کابل های کواکسیال: این شامل مس جامد یا هادی فولادی با روکش مس است که در نوار فلزی و نوار فلزی محصور شده است. این به طور کامل با یک ژاکت محافظ بیرونی عایق پوشانده شده است. از این نوع کابل ها برای شبکه های کامپیوتری و شبکه های صوتی و تصویری استفاده می شود.

کابل فیبر نوری: این نوع کابل ها وجود دارند که سیگنال های داده نوری را از یک منبع نور متصل به دستگاه گیرنده انتقال می دهند. ما تقریباً از چیستی فیبر نوری و کاربردهای آن در طیف گسترده ای از کاربردها آگاه هستیم.