فوم ضخیم گلسازی که در برابر گرما مقاومت بالایی دارد

به احتمال زیاد مهم نیست که در چه حرفه ای هستید، با فوم ضخیم گلسازی برخورد کرده اید و با آن کار کرده اید. اسباب بازی های کودک، محصولات حمام، لوازم ورزشی و تجهیزات پزشکی همگی به انواع مختلف فوم بستگی دارند تا صنعت خود را حفظ کنند.

از آنجایی که همه محصولات از فوم یکسان استفاده نمی کنند، فوم های تخصصی برای صنایع مختلف تکامل یافته اند. چندین نوع فوم وجود دارد که اطمینان حاصل می کند که کاربردهای متنوع وابسته به مواد همه کاره می توانند از آن بهره مند شوند.

فوم چه عملکردی دارد؟ بسته به کاربرد، فوم می تواند به روش های مختلف به عملکرد محصول کمک کند. به عنوان مثال، انواع خاصی برای عایق بندی مناسب هستند، در حالی که برخی دیگر برای ایجاد اسفنج های جاذب استفاده می شوند.

تاریخچه مختصری از فوم: فوم در اصل از لاتکس طبیعی گرفته شده از شیره درختان لاستیک ساخته می شد. تاریخ استفاده از آن به مایاها و آزتک ها به 500 سال قبل از میلاد برمی گردد.

در دهه 1900 فوم مصنوعی یا مصنوعی شروع به ایجاد کرد. در سال 1929 شیمیدانان محقق Dunlop Rubber E. A. Murphy و Eric Owen لاستیک فوم را با استفاده از لاتکس زده شده تولید کردند.

فوم

در سال 1937 برای اولین بار از مواد مبتنی بر ایزوسیانات برای تشکیل لاستیک های فوم استفاده شد. اتو بایر یک کاربرد تجاری برای لاستیک فوم پیدا کرد و شروع به کار بر روی پلیمرهای اورتان مبتنی بر پلی استر برای رقابت با نایلون کرد.

آغاز جنگ جهانی دوم و در نتیجه کمبود مواد ضروری باعث توسعه مواد یورتان برای الیاف، پوشش‌ها و فوم‌ها شد.

پس از جنگ جهانی دوم تحقیقات گسترده ای در ایالات متحده، آلمان و بریتانیا آغاز شد و فناوری فوم آلمان به طور معمول شناخته شد.

در ابتدا این تحقیق بر اساس دی ایزوسیانات ها و پلی استرهای پلی استر بود. با این حال، دشواری در پردازش همراه با هزینه‌های نسبتاً بالا و خواص فیزیکی ضعیف خاص فوم باعث می‌شود که صنعت پلی‌اورتان به دنبال ترکیبات هیدروکسی جایگزین باشد.

در دهه 1950 چارلز سی پرایس لاستیک پلی اورتان پلی اتر را کشف و به ثبت رساند. در حال حاضر، فوم های مبتنی بر پلی اورتان بیش از 90 درصد وزن کل بازار پلی یورتان ها را تشکیل می دهند. فوم پلی اتیلن یکی دیگر از انواع محبوب است که چگالی بالاتری دارد.