پارچه مبلی اصفهان که به مرور زمان هرگز رنگشان کدر نمی شود

با توجه به ترکیب، پارچه مبلی اصفهان به سه گروه طبیعی، مصنوعی و مصنوعی تقسیم می شوند.

گروه اول شامل موادی است که عمدتاً عبارتند از. حداقل 30-40٪ از نخ هایی با منشاء طبیعی مانند پشم، پنبه، کتان و غیره تشکیل شده است.)

مزایای پارچه های طبیعی: سازگاری با محیط زیست. قابلیت تنفس؛ ضد حساسیت معایب پارچه های طبیعی: مقاومت در برابر سایش کم. تردی؛ چین زیاد؛ هزینه بالا؛ انقباض
گروه دوم شامل موادی است که عمدتاً از نخ های مصنوعی تشکیل شده است. به عنوان مثال، نایلون و کاپرون، متشکل از 40٪ نخ های پلی آمید، یا پلی استر، لاوسان، اکریلیک، متشکل از نخ های پلی استر هستند.

مزایای نخ های مصنوعی: سهولت مراقبت. مقاومت در برابر سایش؛ ثبات رنگ؛ مقاومت در برابر سایش؛ حساسیت کمتر به انقباض معایب رزوه های مصنوعی: تجمع ولتاژ ساکن. تنفس کم چنین پارچه هایی در چین، بلژیک، آمریکا، ترکیه و … تولید می شوند.

پارچه

گروه سوم، پارچه های مصنوعی، شامل موادی است که عمدتاً از نخ هایی با منشاء مصنوعی تشکیل شده است که به صورت صنعتی از مواد طبیعی تولید می شدند.

به عنوان مثال، این ویسکوز است که با پردازش سلولز تولید می شود که به نوبه خود محصول پردازش عمیق صنعتی چوب طبیعی است. مزایای پارچه های مصنوعی: نرمی؛ تنفس بالا؛ رطوبت سنجی (قابلیت جذب رطوبت).

معایب پارچه های مصنوعی: مقاومت در برابر سایش کم. دوام کم؛ چروک شدن جزئی این گونه پارچه ها در ایتالیا، ترکیه، روسیه و … تولید می شوند.

لازم به ذکر است که اکثر پارچه های روکش مبلمان روکش از نخ های مختلط (پیچیده) ساخته می شود که از نخ های مصنوعی، طبیعی و مصنوعی به نسبت های مختلف به طور همزمان تشکیل شده است.

پنبه یک فیبر طبیعی با خواص آنتی استاتیک است. پارچه‌های پنبه‌ای به سرعت چروک می‌شوند، برخلاف الیاف مصنوعی، در پارچه‌های پنبه‌ای «اثر حافظه» وجود ندارد، یعنی. توانایی حفظ شکل، که بر خواص مصرف کننده و عملیاتی تأثیر منفی می گذارد.

چنین موادی در مقایسه با مواد مصنوعی مقاومت سایش کمتری دارند ، بدتر لکه می شوند ، به سرعت رنگ اصلی خود را از دست می دهند ، یعنی. در آفتاب محو می شوند یا تحت تأثیر رطوبت پوست اندازی می شوند.

با این حال، الیاف پنبه دارای مزایایی هستند که هیچ الیاف دیگری ندارد: قابلیت تنفس بالا، ضد الکتریسیته ساکن، خوشایند در لمس برای انسان و مهمتر از همه، سازگاری با محیط زیست.