زغال کبابی ارزان که در آب هم شعله ور می شود

همانطور که می دانید زغال کبابی ارزان یکی از مهم ترین سوخت های فسیلی اولیه، یک ماده جامد غنی از کربن است که معمولا قهوه ای یا سیاه است و اغلب در ذخایر رسوبی طبقه بندی شده وجود دارد.

زغال به عنوان دارای بیش از 50 درصد وزنی (یا 70 درصد حجمی) ماده کربنی است که از تراکم و سخت شدن بقایای گیاهی تغییر یافته یعنی رسوبات ذغال سنگ نارس تولید می شود.

انواع مختلف زغال سنگ به دلیل تفاوت در انواع مواد گیاهی (نوع زغال سنگ)، درجه زغال‌زایی (رتبه زغال‌سنگ) و محدوده ناخالصی‌ها (عیار زغال سنگ) به وجود می‌آیند.

اگرچه بیشتر زغال‌سنگ‌ها در نهشته‌های رسوبی طبقه‌بندی‌شده رخ می‌دهند اما نهشته‌ها ممکن است بعداً در معرض دماها و فشارهای بالا ناشی از نفوذهای آذرین یا تغییر شکل در طول کوه‌زایی (یعنی فرآیندهای ساخت کوه) قرار گیرند که منجر به ایجاد آنتراسیت و حتی گرافیت می‌شود.

اگرچه غلظت کربن در پوسته زمین از 0.1 درصد وزنی تجاوز نمی کند، اما برای زندگی ضروری است و منبع اصلی انرژی بشر است.

این مقاله منشا زمین شناسی، ساختار و خواص زغال سنگ، استفاده از آن در طول تاریخ بشر و توزیع کنونی جهان را در نظر می گیرد.

تاریخچه استفاده از زغال سنگ:
کشف استفاده از آتش به تمایز انسان از سایر حیوانات کمک کرد. سوخت‌های اولیه عمدتاً چوب (و زغال‌سنگ مشتق شده از آن)، کاه و سرگین خشک شده بودند.

اشاره به استفاده های اولیه زغال سنگ ناچیز است. ارسطو به «اجسامی که بیشتر از دود خاکی دارند» اشاره کرد و آنها را «مواد زغال‌مانند» نامید.

(لازم به ذکر است که ارجاعات کتاب مقدس به زغال سنگ به جای ذغال سنگ به زغال سنگ است.) زغال سنگ توسط چینی ها مدت ها قبل از استفاده در اروپا به صورت تجاری مورد استفاده قرار می گرفت.

اگرچه هیچ سند معتبری در دسترس نیست، زغال سنگ معدن فوشون در شمال شرقی چین ممکن است در اوایل 1000 سال قبل از میلاد برای ذوب مس استفاده شده باشد.